Schyssta relationer
Syfte:
Att låta eleverna reflektera över vilka beteenden som kännetecknar en schysst relation.Metod:
Diskussion utifrån färdiga kategorier.Tidsåtgång:
Ca 15–20 min. Kan styras.Förberedelser:
Öppna slides (sid. 4-5) och skriv ut arbetsblad 1 till varje grupp (det kommer att vara grupper om 3–4 personer, så cirka 10 papper av varje i en helklass).
Gör så här:
Del 1:
Eleverna diskuterar frågan “Vilka beteenden kännetecknar schyssta/respektfulla relationer?” tillsammans och skriver ner sina svar utifrån 4 olika kategorier: verbalt, fysiskt, sexuellt och övrigt.
Del 2:
När de är klara/tiden är slut: Gå igenom en kategori i taget och låt alla grupper läsa upp/fylla på med sina svar kring varje kategori. Vilka ord/beteenden är det som återkommer?
Del 3:
Låt slutligen eleverna jämföra sina svar med svar från andra elever i åk 8 (finns i slides). Vilka likheter och skillnader ser eleverna? Vilka av de saker eleverna har skrivit upp tycker de är viktigast?