För barn som far illa kan skolan spela en avgörande roll genom att se och förstå tecken på utsatthet och agera. Elevhälsan har en viktig roll både för att ge stöd till den som är våldsutsatt och för att bidra till det våldsförebyggande arbetet.
Våld är en hälsofråga
Bland ungdomar i åldern 15-19 år har nästan 6o procent varit utsatta för upprepat våld eller trakasserier i den egna kärleksrelationen. Psykiskt våld kan handla om att den man är ihop med utövar kontroll eller kommer med nedsättande kommentarer. Våldet i ungas relationer ökar och många unga tjejer vittnar också om grovt sexuellt våld där det inte är ovanligt att förövaren går i samma klass. Sociala medier och den digitala utvecklingen har öppnat nya arenor där våld och kontroll utövas. Våldet kan fortsätta via sociala medier – även om relationen är avslutad och även när eleven befinner sig i skolan.
Unizons tjej och ungdomsjourer ser en tydlig koppling mellan sexuella övergrepp, otrygghet, känslor av maktlöshet och psykisk ohälsa. Att förebygga mäns och killars våld är viktigt, på ett samhälleligt plan och för individen. Här måste viktiga vuxna, hemma och i skolan, göra vad vi kan.
Elevhälsans roll
På individnivå är elevhälsans mål att skapa en så positiv lärandesituation som möjligt, vilket enligt förarbetena bland annat innebär ett särskilt ansvar för att undanröja hinder för varje enskild elevs lärande och utveckling.
Elevhälsans ansvar att på grupp- och skolenhetsnivå: bidra till en god lärandemiljö och goda och trygga uppväxtvillkor. Elevhälsan har en viktig roll när det exempelvis gäller arbetet mot kränkande behandling, undervisning om jämställdhet och undervisning om sexualitet, samtycke och relationer.[1]
Beredskap och rutiner behövs för att hantera reaktioner i klassen när ämnet tas upp och diskuteras på lektionerna. Elevhälsan ska ingå i arbetet och fungera som ett stöd, både för lärare och elever. Förberedande arbete, såsom att se över handlingsplaner och checklistor inför sexualundervisningen kan komma att underlätta såväl i undervisningen som vid identifierad utsatthet eller psykisk ohälsa. Handlingsplaner och checklistor kan se ut på olika sätt, det kan innebära att det finns dokument som handleder hur personalen kan agera vid olika typer av utsatthet för att stödet för eleven ska bli så bra som möjligt.
Förberedande arbete inför sexualundervisning kan vara att personal som ska hålla i undervisningen får ta del av vanligt förekommande frågor och fördomar, hur samtalen kan inledas samt förslag på diskussionsfrågor som kan ställas till eleverna där personalen sedan agerar som samtalsledare/bollplank.
Det är även fördelaktigt att eleverna i närtid innan påbörjad sexualundervisning har fått möta skolans elevhälsopersonal för att öka benägenheten för en elev att våga gå till elevhälsan vid behov. Detta kan ske genom klassrumsbesök där elevhälsan kort presenterar sig för eleverna eller genom korridorshäng där personalen kan genomföra interaktiva aktiviteter eller stå med ett informationsbord.
En central och viktig del av elevernas lärande och kunskapsinhämtning är möjligheten att få reflektera kring dessa frågor med personal på skolan. Som personal i elevhälsoteam är det gynnsamt att främja ett klimat som leder till samtal och diskussioner för att eleverna ska känna sig trygga i att samtala om dessa ämnen med personal på skolan. I samtal som berör pornografi och sexuellt våld är det bra om en kurator eller skolsköterska är i rummet för att kunna fånga upp eventuella frågor eller känslor som kan uppstå under eller efter undervisningen.
Läs mer om hur elevhälsan kan stötta våldsutsatta elever:
Våld mot barn 2022, Stiftelsen Allmänna Barnhuset:
https://allmannabarnhuset.se/vart-arbete/vald-overgrepp/nationell-kartlaggning-vald-mot-barn-2022/
Kunskapsbank, Nationellt centrum för kvinnofrid:
https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald
Youth Intimate Partner Violence in Sweden, Sibel Korkmaz
Korkmaz, S (2021) Youth Intimate Partner Violence in Sweden – Prevalence and Young People’s Experiences of Violence and Abuse in Romantic Relationships (dissertation) Stockholm: US-AB
”Det här är inte ok!” – Ungas röster och Unizons jourers erfarenheter av att stötta en generation utlämnad till porrindustrin, Unizon:
Barn som upplever våld, Unizon:
https://www.unizonjourer.se/vara-sakfragor/barn-som-upplever-vald/
Det gäller barnen – barn på skyddat boende
Bok skriven av psykolog Peter Rösare som riktar sig till alla som möter barn och ungdomar som utsatts för våld och ger konkreta råd hur du kan stödja och skydda barn. I boken tas också våldets psykologiska konsekvenser, våld och trauma, kvinnojourernas uppdrag och stödarbete till barnen upp. https://www.unizonjourer.se/aktuellt/rapporter-statistik/det-galler-barnen/
Umgänge – för barnets bästa?
Barn är de enda brottsoffer som tvingas träffa sina förövare. 9 av 10 barn som har umgänge med sin eller en närståendes förövare upplever ångest, rädsla, sorg och frustration av umgänget. 9 av 10 får också bestående psykiska men ända in i vuxen ålder. Här kan du läsa mer om tvångsumgänge, och skriva under namninsamlingen Stoppa tvångsumgänge: https://www.unizonjourer.se/stoppatvangsumgange/
Vill ni ha kontaktkort eller affischer med att stöd finns att få, hör av er till: info@unizon.se
[1] Skolverket: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/elevhalsa
2 kapitlet 25 § skollagen, proposition 2009/10:165 Den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet, sidan 276 samt proposition 2021/22:162 Elevhälsa och stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, sidan 157.