Oschyssta relationer

Syfte:

Eleverna får reflektera över vilka beteenden som kännetecknar en oschysst relation för att lättare identifiera destruktiva och potentiellt farliga relationer.

Metod:

Diskussion utifrån färdiga kategorier.

Tidsåtgång:

15–20 min.

Förberedelser:

Öppna slides (sid. 6-7) och skriv ut arbetsblad 2 till varje grupp (det kommer att vara grupper om 3–4 personer så cirka 10 papper av varje i en helklass).

Gör så här:

Del 1: Eleverna diskuterar frågan “Vilka beteenden kännetecknar oschyssta relationer?” tillsammans och skriver ner sina svar utifrån 4 olika kategorier; verbalt, fysiskt, sexuellt och övrigt.

Del 2: När de är klara/tiden är slut: Gå igenom en kategori i taget och låt alla grupper läsa upp/fylla på med sina svar kring varje kategori. Vilka ord/beteenden är det som återkommer?

Del 3: Låt slutligen eleverna jämföra sina svar med svar från andra elever i åk 8 (finns i slides). Vilka likheter och skillnader ser eleverna? Vilka av de saker eleverna har skrivit upp tycker de är viktigast?