Oschyssta relationer
Lektion 4
Syfte:
Eleverna får reflektera över vilka beteenden som kännetecknar en oschysst relation för att lättare identifiera destruktiva och potentiellt farliga relationer.Metod:
Diskussion utifrån färdiga kategorier.Tidsåtgång:
15–20 min.Förberedelser:
Öppna slides (sid. 6-7) och skriv ut arbetsblad 2 till varje grupp (det kommer att vara grupper om 3–4 personer så cirka 10 papper av varje i en helklass).
Gör så här:
Del 1: Eleverna diskuterar frågan “Vilka beteenden kännetecknar oschyssta relationer?” tillsammans och skriver ner sina svar utifrån 4 olika kategorier; verbalt, fysiskt, sexuellt och övrigt.
Del 2: När de är klara/tiden är slut: Gå igenom en kategori i taget och låt alla grupper läsa upp/fylla på med sina svar kring varje kategori. Vilka ord/beteenden är det som återkommer?
Del 3: Låt slutligen eleverna jämföra sina svar med svar från andra elever i åk 8 (finns i slides). Vilka likheter och skillnader ser eleverna? Vilka av de saker eleverna har skrivit upp tycker de är viktigast?